W internetowych poradnikach czy prasie branżowej znaleźć można całe bogactwo porad odnośnie efektywnego rozwijania firmy. Natomiast o tym, jak przetrwać wśród setek podobnych przedsiębiorstw i uniknąć plajty – nie dowiesz się wiele. Oto więc praktyczne rady, które pomogą Twojej firmie ustrzec się przed ewentualnością upadłości.
Porada 1: Zawsze trzymaj rękę na pulsie
Jeśli Twoja firma znajduje się w doskonałej kondycji finansowej i właśnie otwarła kolejny już oddział, możesz mieć poczucie bezpieczeństwa i potrzebę odpoczynku od obowiązków zawodowych. Możesz wybrać Zarząd, który będzie prowadził sprawy firmy, kiedy Ty zaczniesz wreszcie korzystać z życia. Takie postępowanie może jednak nie wyjść firmie na dobre. Przede wszystkim nie możesz usunąć się w cień w momentach kluczowych dla przedsiębiorstwa, np. w chwili gdy właśnie otwiera ono biuro w Warszawie. Po drugie: kadra zarządzająca musi składać się ze specjalistów najwyższej klasy, którzy dodatkowo sprawnie operują systemami kontrolnymi działającymi wewnątrz firmy. Głównym ich założeniem jest natychmiastowa reakcja na nawet najmniejsze problemy firmy. Jeśli warunki te nie zostaną spełnione, mały kłopot może stać się równią pochyłą.
Porada 2: Reaguj na kłopoty – natychmiast!
W Twojej firmie powinny sprawnie funkcjonować systemy stałej kontroli nad procesami, które w niej przebiegają. I nie chodzi tu o to, abyś znał każdy najdrobniejszy proces, ale abyś miał zawsze bieżący i prawdziwy obraz tego, co dzieje się w przedsiębiorstwie.
Nie bagatelizuj żadnych sygnałów świadczących o spadku rentowności Twojej firmy. Nie zakładaj, że to tylko mały, przejściowy problem, a unikniesz upadłości. Warszawa czy Kraków to miasta, które oferują ogromne możliwości pozyskiwania nowych klientów, kształcenia obecnych i poszukiwania nowych pracowników oraz dostępu do nowoczesnych narzędzi i technologii, dzięki którym możesz stale i na bieżąco reagować na najmniejsze nawet zmiany sytuacji firmy. Wykorzystaj te możliwości, nie zwlekaj.
Porada 3: Obserwuj, co dzieje się poza Twoją firmą
Prowadzisz sklep ze sprzętem RTV, oferujesz akcesoria dla zwierząt domowych albo świadczysz jakiekolwiek inne usługi i osiągasz doskonałe wyniki sprzedażowe – świetnie. Ale nie zapomnij, że świat idzie cały czas do przodu, a na rynku cały czas pojawiają się nowości. Nigdy nie wolno Ci stracić kontroli nad tym, co dzieje się na zewnątrz. Jeśli wypuścisz ster z rąk choć na chwilę – konkurencja przechwyci Twoich klientów i skaże Cię na katastrofę.
Zawsze więc bacznie obserwuj, jakie usługi i towary są obecnie na topie. Podążaj za trendami, a nie tylko zatrzymasz swoich klientów – zyskasz także nowych. Reaguj na zmieniający się u konkurencji asortyment, wprowadzając taki sam lub lepszy.
Porada 4: Wyprzedzaj zdarzenia
Nie ma co ukrywać – musisz być zawsze przewidujący. Twój punkt usługowy w Warszawie lub Krakowie funkcjonuje świetnie, ale właśnie wprowadzono nowy plan zagospodarowania przestrzennego, i zostanie wybudowana tam obwodnica? Już na tym etapie powinieneś zareagować na zmianę sytuacji, nie w chwili kiedy klienci przestaną Cię odwiedzać.
A może jeden z Twoich kluczowych klientów postanowił sprzedać firmę i spędzić emeryturę w ciepłych krajach? Nie czekaj aż nowy właściciel podpisze umowy z innymi usługodawcami, wyprzedź zdarzenia. Bądź aktywny, kreatywny i przewidujący, a nie dosięgnie Cię upadłość konsumencka.
Porada 5: Kiedy już wpadłeś w kłopoty…
Wracamy na chwilę do porady 2: reaguj! Być może sytuację da się jeszcze uratować. Spotkaj się z Zarządem i pracownikami najwyższego szczebla, i na podstawie dokumentacji sporządzanej w Twojej firmie – przeanalizujcie sytuację, szukając źródła problemów. Jeśli zajdzie taka konieczność, poszukajcie pomocy z zewnątrz, u doradcy, który chłodnym i obiektywnym okiem spojrzy na kondycję i funkcjonowanie firmy.
Prawo upadłościowe przewiduje możliwość dokonania restrukturyzacji firmy. Polega ona na wprowadzeniu takich zmian w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, aby przywrócić mu dobrą kondycję finansową i usprawnić jego działanie.
Stosuj się do tych pięciu rad, a zawsze będziesz miał pełną kontrolę nad kondycją swojej firmy i unikniesz konieczności ogłoszenia jej upadłości.